Marleen Anne Schuuring

Op mijn achtste werd ik betoverd door het geluid van de hobo terwijl ik blokfluit speelde in het schoolorkest wat werd geleid door mijn moeder. Ik startte vervolgens op mijn negende met hobolessen bij Maarten Karres in Rotterdam. Een jaar later verhuisden wij naar Velp en daar vervolgde ik mijn hobolessen bij Wim Ket. Ik ging spelen bij het Arnhems Interscholair Orkest en al vrij snel ontdekte ik daar dat ik niets liever wilde dan van hobospelen mijn beroep maken.

Na de middelbare school werd ik aangenomen bij Han de Vries op de vooropleiding van het Conservatorium van Amsterdam. Na de vooropleiding werd ik aangenomen in het eerste jaar bij Jan Spronk en bij hem heb ik zowel mijn eerste fase als tweede fase hoofdvak hobo conservatoriumopleiding gevolgd. Ik heb de eerste fase na 4 jaar met een 9 afgesloten en de twee-jarige tweede fase wederom met een 9.

Al tijdens mijn opleiding begon ik te remplaceren bij de grote beroepsorkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Met dot orkest ben ik onder andere naar Wenen op tournee geweest en heb ik Mahler 9 mogen spelen op het afscheidsconcert van de chefdirigent Riccardo Chailly. Vanaf mijn studie heb ik ook geremplaceerd bij Philharmonie Zuidnederland, Phion (voormalige Gelders Orkest en Orkest van het Oosten), het Noord Nederlands Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Radio Kamerorkest. Met veel plezier speel ik nog steeds regelmatig bij een aantal van deze orkesten. Daarbij speel ik ook in meerdere begeleidingsorkesten voor koren waar natuurlijk elk jaar de Mattheus Passion uitvoeringen niet in ontbreken.

 

Met heel veel plezier geef ik hoboles aan kinderen en volwassen in en rond Arnhem, ik vind het geweldig om samen met een leerling bezig te zijn met het ontdekken van de hobo en daar groei in te zien.

In 2005 is mij de RABO-Burgemeester de Bruinprijs toegekend, een prachtige waardering voor mij als musicus door de gemeente Rheden.

 

Ontzettend blij ben ik met de oprichting van ons trio No Strings Attached in 2019. Samen met Elodia Climent en James Aylward willen wij het publiek verassen, vermaken en laten genieten!


Elodia Climent España

Al vanaf het moment dat ik een fluit voor het eerst aanraakte wist ik dat ik fluitist wilde worden. Mijn liefde voor het spel en het instrument van toen is altijd gebleven en voedt mijn werk nog steeds. Ik voel me thuis bij een orkest of een ensemble.

Ik ben in Valencia (Spanje) geboren in een familie en omgeving met een grote muzikale traditie. Ik begon mijn carrière toen ik 8 jaar oud was en heb gestudeerd op het Conservatorium van Torrent (vooropleiding) en het Conservatorium van Valencia. Op mijn 17e heb ik mijn muziekopleiding in Spanje afgerond met onderscheiding. Vóór die tijd heb ik 4 prijzen gewonnen en 3 keer als solist opgetreden met stuken van Vivaldi, Mozart en Stamitz.

Mijn eerste keer als orkestlid was op mijn 16e met een zeer goed gewaardeerde Jeugd Orkest in Spanje, Orquestra Jove de la Generalitat Valenciana. Ik zal de eerste keer dat ik daar repeteerde nooit vergeten: de 4e Symfonie van Brahms als eerste fluit. Bij dit orkest heb ik 6 jaar gespeeld in combinatie met het geven van les en werkzaamheden bij andere orkesten zoals Orquestra Ciutat de Torrent.

In 2004 ben ik van Spanje naar Nederland verhuisd in vervolging van mijn droom. Ik heb mijn Master studies in het Koninklijk Conservatorium Den Haag in 2009 afgerond als leerling van Kersten McCall en Emily Beynon. Ik ben blij en dankbaar dat ik onderwijl ook lessen bij de beste fluitisten ter wereld heb mogen volgen, zoals Emmanuel Pahud, Jean-Cláude Gerard, Trevor Wye, Andrea Oliva, Vicens Prats en Renate-Greiss onder anderen.

Sinds 2010 werk ik als freelancer voor verschillende orkesten in Nederland en heb ik CD’s, DVD’s en TV programma’s zoals Maestro opgenomen. Ik geniet van elke productie; het maakt me niet uit wat voor karakter het heeft.

Ik vervul een bescheiden rol binnen mijn discipline, maar doe dit met veel elan en enthousiasme. Als musicus wil ik mensen inspireren en de muziek laten spreken. Via mijn optredens wil ik zo direct mogelijk communiceren over wat ik voel over een bepaald stuk en wil daarvan de verschillende faceden zo goed mogelijk belichten. Daarbij is, voor mij, ook het overdragen van de muzikale traditie naar de volgende generatie en een nieuw publiek van groot belang. Ik voel me gelukkig dat ik dit als freelancer kan uitdragen en op verschillende podia kan optreden; zowel in grote als kleine zalen.

Ik ben vooral trots op mijn trio, No Strings Attached, dat in 2019 is geboren. Daar voel ik me helemaal op mijn plek. Ik vind het ontzettend leuk om met hard werk en een heleboel fantasie iets moois te creëren samen met mijn collega’s .


James Aylward

Ik ben in Australië geboren. Op mijn 13de ben ik begonnen met fagot spelen maar daarvoor speelde ik al piano.  

Fagot leek me leuk voor de mogelijkheid om in orkest te spelen en ik heb ook veel kansen gekregen om in verschillende landen en zalen te spelen. In 1999 speelde ik voor het eerst in Amsterdam met een orkest op tournee en toen voelde ik de aantrekkingskracht van het culturele leven in Nederland.

Een jaar later had ik een fulltime baan als fagottist in een orkest in Perth maar na een paar jaar wilde ik meer doen met mijn muzikale leven en in 2004 begon ik mijn Masters studie in Amsterdam.

Ik ben in orkesten blijven spelen maar ontdekte de mogelijkheid om veel verschillende muzikale projecten daarnaast te doen zoals kamermuziek of theatervoorstellingen.

Ik speel ook graag hedendaagse muziek en speel regelmatig met een aantal hedendaagse muziek ensembles en geef solo recitals. Ik onderzoek nu ook het gebruik van improvisatie- technieken in geschreven stukken.

Kamermuziek geeft een ideale balans tussen de solidariteit en gezelligheid van spelen met andere leuke mensen en de kans om je muzikale ideeën goed te laten horen.